Γνωριμία με τη ΣΑΕΚ Ναυπάκτου – Άρθρο στην “ε”
Σήμερα στην «ε» μας μιλούν ο διευθυντής της ΣΑΕΚ, Χάρης Ορφανουδάκης, καθώς και εκπαιδευτικοί τριών ειδικοτήτων, δύο που για πρώτη φορά μπαίνουν στο πρόγραμμα σπουδών στη Ναύπακτο, καθώς και μίας ακόμα η οποία έχει το δικό της ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δεν είναι συνηθισμένη και τραβά το βλέμμα των εν δυνάμει σπουδαστών. Διαβάστε όλα όσα μας είπα.
Χ. Ορφανουδάκης
Διευθυντής ΣΑΕΚ Ναυπάκτου
Από την εμπειρία σας έως σήμερα στη διεύθυνση της ΣΑΕΚ Ναυπάκτου, είστε ικανοποιημένος από την ανταπόκριση των σπουδαστών;
Η ΣΑΕΚ Ναυπάκτου λειτουργεί ως Δημόσιο ΙΕΚ Ναυπάκτου από το 2014. Τα Δημόσια ΙΕΚ, από τον Ιανουάριο 2024, έχουν μετονομαστεί σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Ο σκοπός των ΣΑΕΚ είναι να προσφέρουν επαγγελματική κατάρτιση, δηλαδή επαγγελματικές δεξιότητες και γνώσεις, ώστε οι σπουδαστές μετά το πέρας των σπουδών τους να διαθέτουν τα απαραίτητα επαγγελματικά προσόντα για να μπορέσουν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας, να βρουν δηλαδή δουλειά. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η φοίτηση στις ΣΑΕΚ διαρκεί συνολικά 5 εξάμηνα: 4 εξάμηνα με συνολική διάρκεια 1200 ωρών θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης και 1 εξάμηνο 960 ωρών Πρακτικής Άσκησης. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της κατάρτισης και της Πρακτικής Άσκησης, οι απόφοιτοι λαμβάνουν Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΒΕΚ), η οποία τους δίνει το δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ για την απόκτηση Διπλώματος Επαγγελματικής Κατάρτισης επιπέδου 5, του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Η απόκτηση του Διπλώματος παρέχει μετέπειτα τη δυνατότητα στους σπουδαστές να εισαχθούν σε συναφή τμήματα ΑΕΙ μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων.
Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που όλα αυτά τα 10 χρόνια λειτουργίας της ΣΑΕΚ Ναυπάκτου, έχουμε προσφέρει στους νέους και νέες της Ναυπακτίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής μας, πολλές και διαφορετικές ειδικότητες για να σπουδάσουν, σε διάφορους επαγγελματικούς τομείς όπως τον τομέα υγείας-πρόνοιας, τουριστικών επιχειρήσεων, πληροφορικής, μηχανολογίας, ηλεκτρολογίας και αυτοματισμού, αλλά και τον τομέα καλλιτεχνικών σπουδών. Στη ΣΑΕΚ Ναυπάκτου κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας, έχουν εγγραφεί πάνω από 1.600 σπουδαστές και σπουδάστριες και 450 από αυτούς έχουν αποκτήσει το πτυχίο τους, δηλαδή τη Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΒΕΚ). Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι όταν βλέπουμε τους αποφοίτους μας να εργάζονται σε κάποιον επαγγελματικό τομέα, λόγω της ειδικότητας που έχουν σπουδάσει στη ΣΑΕΚ Ναυπάκτου.
Στη νέα χρονιά που ξεκινά πόσες και ποιες ειδικότητες θα λειτουργήσουν;
Για το ερχόμενο έτος κατάρτισης 2023-24 που ξεκινά τον Οκτώβριο, έχουν εγκριθεί να λειτουργήσουν στη ΣΑΕΚ Ναυπάκτου οι εξής 9 ειδικότητες:
- Βοηθός Ραδιολογίας και Ακτινολογίας
- Βοηθός Νοσηλευτικής ΜΕΘ
- Βοηθός Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας
- Στέλεχος Μονάδων Φιλοξενίας
- Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής
- Τεχνικός Μηχανικός Θερμικών Εγκαταστάσεων & Μηχανικός Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου
- Τεχνικός Εσωτερικών Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων
- Υποκριτική Τέχνη Θεάτρου-Κινηματογράφου
- Εικονογράφος Σκιτσογράφος
Βέβαια εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι για να λειτουργήσει τελικά μια ειδικότητα σε μία ΣΑΕΚ, θα πρέπει να συγκεντρώσει τουλάχιστον 15 εγγραφές σπουδαστών, διαφορετικά ενδέχεται να μην λειτουργήσει.
Οι δύο πρώτες ειδικότητες εγκρίθηκαν να λειτουργήσουν για πρώτη φορά στη ΣΑΕΚ Ναυπάκτου. Είναι δύο ειδικότητες που προσφέρουν μεγάλη επαγγελματική αποκατάσταση και στις οποίες θα αναφερθούν εκτενέστερα δύο επαγγελματίες υγείας, οι οποίοι θα είναι και οι βασικοί τους εκπαιδευτές. Η τελευταία ειδικότητα έχει ξαναλειτουργήσει άλλη μία φορά στη ΣΑΕΚ Ναυπάκτου. Είναι μια δημιουργική ειδικότητα όπου ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα να αποτυπώσει τις ιδέες του και να κάνει το χόμπυ του επάγγελμα. Στον συγκεκριμένο τομέα υπάρχει πολύς χώρος για νέους δημιουργούς που μπορούν να αξιοποιήσουν το ταλέντο τους και ομοίως θα αναφερθεί εκτενέστερα σε αυτή ο βασικός της εκπαιδευτής.
Για όλες τις νέες ειδικότητες που έχουν εγκριθεί να λειτουργήσουν το ερχόμενο έτος κατάρτισης στη ΣΑΕΚ Ναυπάκτου, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να πάρουν πληροφορίες στον ιστότοπο της ΣΑΕΚ Ναυπάκτου στη διεύθυνση: saek-nafpakt.ait.sch.gr
Έχετε διαπιστώσει ότι υπάρχει συγκεκριμένη κλίση των σπουδαστών προς κάποια αντικείμενα; Υπάρχουν δηλαδή ειδικότητες με μεγαλύτερη ζήτηση;
Η ειδικότητα του Βοηθού Παιδαγωγών Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας, δηλαδή του Βοηθού Βρεφονηπιοκόμων όπως είναι η παλαιά ονομασία, έχει μια σταθερά υψηλή ζήτηση από την έναρξη λειτουργίας της ΣΑΕΚ έως και σήμερα. Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται μια αυξημένη ζήτηση και για άλλες ειδικότητες του τομέα υγείας και πρόνοιας, όπως τις ειδικότητες Διασώστης-Πλήρωμα Ασθενοφόρου, Βοηθός Εργοθεραπείας και Βοηθός Φαρμακείου. Από τον τομέα Τουριστικών Επιχειρήσεων, η ειδικότητα Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης-Αρχιμάγειρας (Chef), και από τις υπόλοιπες ειδικότητες, ο Ειδικός Αισθητικής και Τέχνης του Μακιγιάζ, αποτέλεσαν ειδικότητες με μεγάλη ζήτηση τα προηγούμενα χρόνια. Τέλος, η ειδικότητα Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής, είναι μια ειδικότητα με σημαντική ζήτηση για τους νέους της περιοχής μας.
Ένα σχόλιό σας για το επίπεδο των υποδομών και το κατά πόσο έχετε όλα τα εργαλεία που θα θέλατε ώστε η εκπαιδευτική διαδικασία να είναι στο επίπεδο που πρέπει.
Οι εργαστηριακές υποδομές είναι εξέχουσας σημασίας για την επαγγελματική κατάρτιση και πρέπει να είναι και επαρκείς και να ανανεώνονται συχνά, ώστε να μπορούν να ακολουθήσουν την τεχνολογική εξέλιξη και τις σύγχρονες τάσεις μιας ειδικότητας σε κάθε επαγγελματικό τομέα. Πράγματι σε κάποιους τομείς, οι εργαστηριακές υποδομές είναι φτωχές ή και ανύπαρκτες πράγμα που μας απαγορεύει να λειτουργήσουμε κάποια ειδικότητα στους τομείς αυτούς. Προσπαθούμε να λειτουργούμε ειδικότητες που το Εργαστηριακό Κέντρο Ναυπάκτου μπορεί αρχικά να τις υποστηρίξει με τις υποδομές του, όπως ειδικότητες πληροφορικής, ηλεκτρονικών, αισθητικής κλπ, αλλά από κει και πέρα προσπαθούμε κάθε χρόνο να εμπλουτίζουμε τον εξοπλισμό μας με όσα μέσα διαθέτουμε. Παράλληλα, έχουμε εξασφαλίσει συνεργασίες σε εργαστηριακούς χώρους εκτός της ΣΑΕΚ, με επαγγελματίες εκπαιδευτές που εργάζονται στο χώρο αυτό, έτσι ώστε να προσφέρουμε στους σπουδαστές μας εργαστηριακή εκπαίδευση υψηλού επιπέδου, σε πραγματικούς επαγγελματικούς χώρους. Για παράδειγμα, για τις 2 νέες ειδικότητες του Βοηθού Ραδιολογίας και Ακτινολογίας και του Βοηθού Νοσηλευτικής ΜΕΘ, έχει εξασφαλιστεί η συνεργασία μας με τον υπεύθυνο του αξονικού τομογράφου του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Πατρών και με τον επικεφαλής νοσηλευτή της καρδιοχειρουργικής μονάδας εντατικής θεραπείας του ίδιου νοσοκομείου, ώστε η πλειοψηφία των εργαστηρίων να πραγματοποιηθεί στους αντίστοιχους χώρους του νοσοκομείου Πατρών. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία μας με το Δήμο Ναυπακτίας, όπου η εργαστηριακή εκπαιδευτική διαδικασία των Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων και των Τεχνικών Μαγειρικής Τέχνης πραγματοποιούνταν στους παιδικούς-βρεφονηπιακούς σταθμούς και στο μαγειρείο το 2ου παιδικού σταθμού του Δήμου Ναυπακτίας.
Η μετάβαση από την εποχή των Δ.Ι.Ε.Κ. στις ΣΑΕΚ έφερε ουσιαστικές αλλαγές προς όφελος σπουδαστών και εκπαιδευτικών;
Δυστυχώς όχι ακόμα. Σύμφωνα με τον τελευταίο νόμο 5082/19-01-2024 «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», που ορίζει τη μετονομασία των ΔΙΕΚ σε ΣΑΕΚ, προβλέπεται επίσης και η ίδρυση Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ). Το ΚΕΕΚ προϋποθέτει τη συνύπαρξη ενός επαγγελματικού λυκείου (ΕΠΑΛ), ενός Εργαστηριακού Κέντρου (ΕΚ) και μιας ΣΑΕΚ και έχει ως βασική του αποστολή τη διασύνδεση της επαγγελματικής κατάρτισης με την αγορά εργασίας, σύμφωνα με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας. Αναμένουμε λοιπόν μέχρι να γίνει (εάν γίνει) η ίδρυση ενός ΚΕΕΚ στην περιοχή μας, ώστε να προσδοκούμε μετά τις ουσιαστικές αλλαγές που αναφέρατε. Σημαντική προϋπόθεση βεβαίως για την ουσιαστική βελτίωση της προσφερόμενης επαγγελματικής κατάρτισης στην περιοχή μας, αποτελεί η εκ βάθρων αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού του ΕΚ Ναυπάκτου, όπως αναφέρθηκε προηγουνένως.
Γιατί κάποιος να επιλέξει τη ΣΑΕΚ Ναυπάκτου;
Γιατί ανεξαρτήτως της ηλικίας του, θα σπουδάσει μέσα σε μόλις 2,5 χρόνια, μια επαγγελματική ειδικότητα που θα του διευρύνει τους επαγγελματικούς του ορίζοντες και τις προοπτικές απασχόλησής του, χωρίς να φύγει από τον τόπο του, χωρίς να πληρώσει δίδακτρα, με μοναδική απαίτηση τη διάθεσή του να αφιερώσει το χρόνο που απαιτείται για τη δική του επαγγελματική εξέλιξη.
Γεώργιος Κηπουργός
Νοσηλευτής Π.Ε. Καρδιοχειρουργική Μονάδα Εντατικής Θεραπείας ΠΓΝΠ
Υποψήφιος Διδάκτορας Πανεπιστημίου Πατρών
Καταρχάς, κάντε μας μία σύντομη περιγραφή της ειδικότητας και του προγράμματος σπουδών που έχει.
Η ειδικότητα του βοηθού Νοσηλευτή Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) αποτελεί έναν από τους πιο απαιτητικούς και εξειδικευμένους τομείς της νοσηλευτικής. Οι νοσηλευτές ΜΕΘ εργάζονται σε ένα περιβάλλον υψηλής πίεσης, όπου αντιμετωπίζουν ασθενείς που βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση και χρήζουν άμεσης και εξειδικευμένης φροντίδας. Ο ρόλος τους είναι ζωτικής σημασίας, καθώς είναι υπεύθυνοι για την παρακολούθηση και τη σταθεροποίηση των ασθενών, τη διαχείριση ιατρικού εξοπλισμού προηγμένης τεχνολογίας και τη συνεργασία με την υπόλοιπη ιατρική ομάδα για τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων.
Το πρόγραμμα σπουδών για την εξειδίκευση αυτή περιλαμβάνει μια συνδυαστική προσέγγιση θεωρητικής εκπαίδευσης και πρακτικής άσκησης. Οι σπουδαστές καλούνται να αναπτύξουν γνώσεις στη φυσιολογία και παθοφυσιολογία του ανθρώπινου σώματος, στη φαρμακολογία, καθώς και σε εξειδικευμένες τεχνικές και δεξιότητες που απαιτούνται στη ΜΕΘ. Παράλληλα, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη κλινικής κρίσης, στην ψυχολογική υποστήριξη των ασθενών και των οικογενειών τους, καθώς και στη διαχείριση κρίσεων, καθώς οι συνθήκες που αντιμετωπίζουν είναι συχνά απρόβλεπτες και επείγουσες.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ολοκληρώνεται με πρακτική άσκηση σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, όπου οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να εφαρμόσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους σε πραγματικές συνθήκες, υπό την επίβλεψη έμπειρων επαγγελματιών.
Τι «εφόδια» πρέπει να έχει ένας εν δυνάμει σπουδαστής αυτής τη ειδικότητας για να την παρακολουθήσει.
Για να παρακολουθήσει κάποιος την ειδικότητα του βοηθού Νοσηλευτή Μονάδων Εντατικής Θεραπείας, είναι απαραίτητο να διαθέτει μια σειρά από “εφόδια” που θα του επιτρέψουν να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του προγράμματος και, στη συνέχεια, στις προκλήσεις του επαγγέλματος.
Πρώτον, η βάση είναι εξαιρετικά σημαντική. Ο σπουδαστής πρέπει να έχει ισχυρό υπόβαθρο στη βιολογία, την ανατομία, τη φυσιολογία και τη φαρμακολογία, καθώς η κατανόηση των βασικών λειτουργιών του ανθρώπινου σώματος και της αντίδρασής του σε καταστάσεις κρίσης είναι θεμελιώδης για την ειδικότητα αυτή.
Επιπλέον, η συναισθηματική ανθεκτικότητα είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό. Η εργασία σε ένα περιβάλλον όπου η ζωή των ασθενών βρίσκεται συνεχώς σε κίνδυνο μπορεί να είναι ψυχολογικά επιβαρυντική. Ο σπουδαστής πρέπει να είναι σε θέση να διαχειρίζεται το άγχος, να λαμβάνει γρήγορες και σωστές αποφάσεις υπό πίεση και να προσφέρει ψυχολογική υποστήριξη τόσο στους ασθενείς όσο και στις οικογένειές τους.
Η ικανότητα συνεργασίας και η ομαδικότητα είναι επίσης κρίσιμες. Οι β. νοσηλευτές ΜΕΘ εργάζονται σε στενή συνεργασία με γιατρούς, άλλους νοσηλευτές και προσωπικό υγείας, και η ικανότητα να λειτουργούν αρμονικά σε μια πολυεπιστημονική ομάδα είναι απαραίτητη.
Τέλος, η διαρκής διάθεση για μάθηση είναι καθοριστική. Οι εξελίξεις στην ιατρική και την τεχνολογία επιβάλλουν τη συνεχή εκπαίδευση και αναβάθμιση των γνώσεων και δεξιοτήτων, ώστε ο β. νοσηλευτής ΜΕΘ να παραμένει πάντα ενημερωμένος και ικανός να παρέχει την καλύτερη δυνατή φροντίδα στους ασθενείς του.
Με την αποφοίτηση ένας σπουδαστής από τη συγκεκριμένη ειδικότητα που μπορεί να εργαστεί;
Με την αποφοίτηση από την ειδικότητα του βοηθού Νοσηλευτή Μονάδων Εντατικής Θεραπείας, ο απόφοιτος έχει τη δυνατότητα να εργαστεί σε μια σειρά από εξειδικευμένα περιβάλλοντα υγειονομικής περίθαλψης. Η βασική επιλογή είναι η εργασία σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας νοσοκομείων, όπου η ζήτηση για εξειδικευμένο προσωπικό είναι συνεχής, ειδικά μετά την πανδημία COVID-19, η οποία ανέδειξε τη ζωτική σημασία αυτής της ειδικότητας. Οι β. νοσηλευτές ΜΕΘ αποτελούν κρίσιμο τμήμα της ομάδας που φροντίζει ασθενείς σε κρίσιμη κατάσταση και έχουν αναδειχθεί σε ήρωες της πρώτης γραμμής κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Εκτός από τις ΜΕΘ, οι απόφοιτοι μπορούν να απασχοληθούν σε άλλες εξειδικευμένες μονάδες, όπως οι Μονάδες Εντατικής Νεογνών (ΜΕΝΝ) και οι Μονάδες Εντατικής Παιδιατρικής, όπου απαιτείται παρόμοιο επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων, προσαρμοσμένο στις ανάγκες νεογνών και παιδιών.
Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα απασχόλησης σε τμήματα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ), καρδιολογικές και καρδιοθωρακοχειρουργικές μονάδες, καθώς και σε αναισθησιολογικά τμήματα, όπου η εμπειρία στη διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων είναι ιδιαίτερα πολύτιμη.
Τέλος, κάποιοι απόφοιτοι επιλέγουν να εργαστούν σε ιδιωτικά θεραπευτήρια ή κέντρα αποκατάστασης, όπου επίσης υπάρχουν απαιτήσεις για εξειδικευμένη φροντίδα και παρακολούθηση ασθενών με σοβαρά προβλήματα υγείας. Με την ανάπτυξη των υπηρεσιών κατ’ οίκον νοσηλείας, ο ρόλος του νοσηλευτή ΜΕΘ επεκτείνεται και σε αυτόν τον τομέα, προσφέροντας εξειδικευμένη φροντίδα στους ασθενείς που παραμένουν στο σπίτι τους.
Συνολικά, η εξειδίκευση αυτή ανοίγει πολλούς δρόμους επαγγελματικής σταδιοδρομίας, προσφέροντας στους αποφοίτους τη δυνατότητα να επιλέξουν το περιβάλλον που τους ταιριάζει καλύτερα. Η πανδημία, ωστόσο, υπογράμμισε περισσότερο από ποτέ τη σημασία της εξειδίκευσης αυτής, αυξάνοντας τη ζήτηση για ικανό και έμπειρο νοσηλευτικό προσωπικό σε παγκόσμιο επίπεδο.
Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος
Πτυχιούχος Τεχνολόγος Ραδιολόγος Ακτινολόγος
Υπεύθυνος αξονικού τομογράφου Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Πατρών
Καταρχάς, κάντε μας μία σύντομη περιγραφή της ειδικότητας και του προγράμματος σπουδών που έχει.
Θα πούμε λίγα λόγια για την ειδικότητα ΒΟΗΘΟΣ ΡΑΔΙΟΛΟΓΙΑΣ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΑΣ που για πρώτη φορά θα λειτουργήσει στα ΣΑΕΚ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ.
Ο Β.Ρ.Α είναι ο επαγγελματίας υγείας ο όποιος εκτελεί απεικονιστικές εξετάσεις μέσω ακτινολογικών μηχανημάτων χρησιμοποιώντας ιοντίζουσες και μη ιοντίζουσες ακτινοβολίες με σκοπό να δώσει τη βέλτιστη εικόνα ώστε ο ιατρός ακτινολόγος να κάνει διάγνωση για τυχόν παθολογίες ή να προβεί σε θεραπεία της νόσου.
Πρέπει να ενεργεί συμφώνα με τον κανονισμό ακτινοπροστασίας έτσι ώστε να πτωχαίνει κάθε φορά τη μέγιστη ακτινοπροστασία για τον ασθενή που θα κάνει την εξέταση
Τι «εφόδια» πρέπει να έχει ένας εν δυνάμει σπουδαστής αυτής τη ειδικότητας για να την παρακολουθήσει.
Ένας εν δυνάμει σπουδαστής Β.Ρ.Α για να παρακολουθήσει την ειδικότητα θα πρέπει να έχει τα παρακάτω εφόδια: Επαρκή κατάρτιση, ενδιαφέρον για την ειδικότητα, να παίρνει πρωτοβουλίες, καλή συνεργασία με τους συμφοιτητές του και αργότερα με τους συναδέλφους του, καλή συμπεριφορά, να είναι ευγενικός με τους ασθενείς και τους συναδέλφους του, να έχει υπομονή και επιμονή, να έχει αυτοκυριαρχία, κοινωνική ευαισθησία, να θέλει να προσφέρει στον συνάνθρωπο του, να είναι υπεύθυνος, να αντιληφθεί ότι το επάγγελμά του είναι λειτούργημα.
Με την αποφοίτηση ένας σπουδαστής από τη συγκεκριμένη ειδικότητα, που μπορεί να εργαστεί;
Ο κάτοχος διπλώματος της ειδικότητας Β.Ρ.Α μπορεί να εργαστεί είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα σε θέσεις εργασίας που αφορούν στην εκτέλεση απεικονιστικών ή θεραπευτικών εξετάσεων όπως: Ακτινοδιάγνωση, Αξονικός Τομογράφος, Μαγνητικός Τομογράφος, Μαστογραφία, Οστική πυκνότητα, Επεμβατική ακτινολογία, Επεμβατική καρδιολογία, Πυρηνική ιατρική, Ακτινοθεραπεία και PET-CT.
Μπορεί να εργαστεί σε Δημόσια νοσοκομεία, Ιδιωτικά νοσοκομεία, ΤΟΜΥ, Κέντρα υγείας και Ιδιωτικές κλινικές.
Τελειώνοντας θέλω να υπογραμμίσω ότι η αγορά εργασίας για τους σπουδαστές Β.Ρ.Α είναι πολύ μεγάλη γιατί οι ανάγκες των Δημοσίων νοσοκομείων και των ιδιωτικών κλινικών αυξάνονται συνεχώς χωρίς να υπάρχει το αντίστοιχο εξειδικευμένο προσωπικό για να καλύψει τις θέσεις εργασίας.
Ηλίας Παπαγεωργίου
ΠΕ Εικαστικός με ειδίκευση στις γραφικές τέχνες και τα πολυμέσα
πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων
Καταρχάς, κάντε μας μία σύντομη περιγραφή της ειδικότητας και του προγράμματος σπουδών που έχει.
Ο βασικός σκοπός του προγράμματος κατάρτισης της ειδικότητας είναι να προετοιμάσει τους/τις εκπαιδευόμενους/ες για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία στην ειδικότητα «Εικονογράφος – Σκιτσογράφος». Επιδιώκεται, μέσω της θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης αλλά και της πρακτικής άσκησης ή της μαθητείας, να αποκτήσουν τις αναγκαίες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση της ειδικότητας.
Ο εικονογράφος-σκιτσογράφος είναι ένας δημιουργικός επαγγελματίας που μετατρέπει ιδέες και έννοιες σε οπτικά στοιχεία. Από παιδικά βιβλία μέχρι διαφημίσεις, δίνει ζωή σε ιστορίες και μηνύματα μέσα από τα σχέδιά του. Χρησιμοποιώντας τόσο παραδοσιακές όσο και ψηφιακές τεχνικές, δημιουργεί πρωτότυπα έργα που τραβούν την προσοχή και μεταδίδουν πληροφορίες. Ο εικονογράφος – σκιτσογράφος συνεργάζεται στενά με συγγραφείς, διαφημιστές και άλλους επαγγελματίες για να δημιουργήσουν ολοκληρωμένα έργα.
Το πρόγραμμα σπουδών για την ειδικότητα «Εικονογράφος-Σκιτσογράφος», καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεωρητικών και πρακτικών μαθημάτων που στοχεύουν στην ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για τους επίδοξους εικονογράφους – σκιτσογράφους.
Τα μαθήματα εστιάζουν σε αντικείμενα που αφορούν:
Την ιστορία της τέχνης και των γραφικών τεχνών, παρέχοντας στους σπουδαστές τις απαραίτητες ιστορικές γνώσεις για να κατανοήσουν την εξέλιξη της εικονογράφησης. Τις βασικές αρχές του σχεδιασμού, εισάγοντας τους σπουδαστές στις αρχές του σχεδιασμού, όπως η σύνθεση, το χρώμα και η τυπογραφία.
Την εκπαίδευση των σπουδαστών στη χρήση λογισμικών γραφικών για τη δημιουργία ψηφιακών εικόνων.
Την εικονογράφηση, καλύπτοντας τις αρχές της εικονογράφησης, τη δημιουργία χαρακτήρων και την αφήγηση ιστοριών μέσω εικόνων.
Τη σκιτσογραφία, εστιάζοντας στη δημιουργία σκίτσων και καρτούν και τα κινούμενα σχέδια, εισάγοντας τους σπουδαστές στις αρχές της κινούμενης εικόνας και της δημιουργίας animation.
Συνολικά, το πρόγραμμα σπουδών προσφέρει στους σπουδαστές μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση που τους επιτρέπει να αναπτύξουν τις καλλιτεχνικές τους ικανότητες και να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις για να εργαστούν ως επαγγελματίες εικονογράφοι – σκιτσογράφοι. Η κατάρτισή τους, βασίζεται στη συμμετοχή και τις εμπειρίες τους, συνδέοντας τη θεωρία με την πράξη. Ως εκπαιδευτές, καλούμαστε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον όπου οι εκπαιδευόμενοι θα συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, εφαρμόζοντας τις γνώσεις τους σε πραγματικά σενάρια. Μέσα από ομαδικές εργασίες, προσομοιώσεις και επισκέψεις σε χώρους εργασίας, θα αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες και στάσεις για να ενταχθούν με επιτυχία στην αγορά εργασίας.
Τι «εφόδια» πρέπει να έχει ένας εν δυνάμει σπουδαστής αυτής τη ειδικότητας για να την παρακολουθήσει.
Η ειδικότητα του Εικονογράφου-Σκιτσογράφου είναι ιδιαίτερα δημιουργική και απαιτεί ένα συνδυασμό ταλέντου, δεξιοτήτων και προσωπικών χαρακτηριστικών. Πρέπει να αγαπάς την τέχνη και να έχεις έντονη φαντασία. Οι καλές σχεδιαστικές δεξιότητες, η ικανότητα της αφήγησης και η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι απαραίτητες. Επιπλέον, η ικανότητα να δέχεσαι κριτική και να συνεχίζεις να μαθαίνεις είναι ιδιαίτερα σημαντική. Γνώσεις σε θεωρία τέχνης και λογισμικά σχεδιασμού αποτελούν επιπλέον πλεονεκτήματα για τον εκπαιδευόμενο. Με λίγα λόγια, ένας επιτυχημένος εικονογράφος – σκιτσογράφος, είναι ένας συνδυασμός καλλιτέχνη και τεχνίτη, που μπορεί να μετατρέψει τις ιδέες σε ζωντανές εικόνες.
Κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη των σπουδαστών ως επαγγελματιών εικονογράφων – σκιτσογράφων, παίζουν οι εκπαιδευτές οι οποίοι καλούνται να παρέχουν στους σπουδαστές ένα πολύτιμο συνδυασμό θεωρητικών γνώσεων και πρακτικών δεξιοτήτων, ώστε να τους προετοιμάσουν για μια επιτυχημένη καριέρα στον τομέα της εικονογράφησης. Με τη σωστή καθοδήγηση και υποστήριξη, οι σπουδαστές μπορούν να αποκτήσουν τις δεξιότητες και την εμπειρία που χρειάζονται για να πετύχουν στον ανταγωνιστικό κόσμο της εικονογράφησης, ακόμη και αν δεν διαθέτουν τα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά.
Με την αποφοίτηση ένας σπουδαστής από τη συγκεκριμένη ειδικότητα, που μπορεί να εργαστεί;
Οι απόφοιτοι της ειδικότητας «Εικονογράφος – Σκιτσογράφος», είναι πολυλειτουργικοί καλλιτέχνες (multifunctional artists), που μπορεί να εξειδικευθούν σε πολλά αντικείμενα και πολλούς τομείς, όπως στη διαφήμιση, τις εκδόσεις, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο, τα πολυμέσα κ.α. Μεγάλο μέρος του αντικειμένου τους είναι οι εικονογραφήσεις που βασίζονται σε κείμενο και δημιουργούνται με τη μέθοδο σκίτσων ή εμπλουτισμένων σχεδίων. Ένα άλλο τμήμα του αντικειμένου τους αφορά τον ψηφιακό σχεδιασμό γραφικών που προορίζονται για τις πολυμεσικές παραγωγές. Συνοπτικά, οι εικονογράφοι – σκιτσογράφοι είναι ευέλικτοι δημιουργοί που μπορούν να εργαστούν σε μια μεγάλη γκάμα τομέων όπως για παράδειγμα σε εκδοτικές εταιρείες, δημιουργώντας εικονογραφήσεις για βιβλία, περιοδικά και άλλα έντυπα, σε διαφημιστικές εταιρείες για τον σχεδιασμό λογοτύπων, αφισών και άλλων υλικών προώθησης και στα μέσα ενημέρωσης, για τη δημιουργία εικονογραφήσεων για εφημερίδες, περιοδικά και διαδικτυακά μέσα. Επιπλέον μπορούν να απασχοληθούν στη βιομηχανία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, σχεδιάζοντας storyboard και χαρακτήρες για ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, στη βιομηχανία παιχνιδιών, δημιουργώντας γραφικά για ηλεκτρονικά παιχνίδια και σε εταιρείες σχεδιασμού ιστοσελίδων, δημιουργώντας γραφικά στοιχεία για ιστοσελίδες και εφαρμογές. Τέλος, οι εικονογράφοι- σκιτσογράφοι μπορούν να εργαστούν ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή να απασχοληθούν στο δημόσιο τομέα, σε τομείς του γνωστικού τους αντικειμένου. Με λίγα λόγια, η ειδικότητα του εικονογράφου-σκιτσογράφου προσφέρει πολλές επαγγελματικές ευκαιρίες σε έναν δημιουργικό και συνεχώς εξελισσόμενο κόσμο.
Πηγή: Nafpaktos Voice